Tags

, , , , ,

Jeg er litt forbanna, kanskje ikke det beste humøret å være i når jeg uttaler meg i sosiale medier og ikke aner hvem leseren er. Men jeg må få det ut, jeg er sur, skuffet, lei og oppgitt. Igjen skal innlegget handle om mat. Eller, for å være mer politisk korrekt så er det vel heller mangelen på mat. Etter jeg ble mamma er jeg blitt mer observant på hva jeg spiser, hva Mannen spiser, og ikke minste, hva Sønn får i seg. Jeg har aldri sett på meg selv som et “hysterisk kvinnfolk”, litt politisk ukorrekt igjen, men du vet kanskje hva jeg mener allikevel? Jeg har levd etter motto som “det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere” og tenkt at så lenge ting ikke blir spist hver dag, så er det vel ikke noe farlig? Vel, meningen med innlegget er ikke å overbevise deg om at jeg er et oppegående menneske. La meg utdype:

Etter å ha blitt mamma og blitt introdusert for Nestlé sin barnemat, samt skremselspropaganda og ‘velmenende ord’ har jeg endret livsstil, betraktelig. Og jeg har begynt å interessere meg for og blitt mer obs på hva vi faktisk spiser. Og jo mer jeg leser, lærer og finner ut jo mer oppgitt blir jeg. Og jeg vil videreføre denne kunnskapen og bevisstheten, men har ikke lyst til å skape enda en dårlig samvittighet ovenfor småbarnsforeldre (og i de tilfellene jeg har observert er det som regel mødrene som tar det mest over seg) som allerede blir bombardert med tips og råd fra alle og enhver. Men jeg er, og blir mer og mer, overbevist om at vi I dette landet trenger en matrevolusjon. Egentlig ikke bare her til lands, men la oss begynne i det små. (landsomfattende revolusjoner er jo bare blåbær!)

Jeg vil, og mener vi alle har rett til å kreve, at maten vi kjøper hovedsaklig skal bestå av MAT! Jeg trenger ikke at ingrediensene I maten jeg spiser har vært innom et menneske med en doktorgrad i kjemi. Jeg vil ha så rene råvarer som mulig. Jeg vil ha mat, ikke tilsetningsstoffer som jeg knapt klarer å uttale. Og jeg vil ikke bli veganer, stemme RV, sove ute og dyrke all min mat sjøl for å oppnå dette.  Jeg betaler gjerne ekstra for skikkelig mat, men det betyr ikke at det skal få lov å bli latterlig dyrt. Jeg vil vekke mennesker der ute og få folk til å bli mindre lettlurte, for ja, det er vi. Dessverre.

Nylig ble det kjent at matvaretopper ikke spiser den maten de selger fordi den blir tilsatt fosfat. Hvorfor skal vi måtte godta at det blir tilsatt slikt i maten vår? Hvorfor skal det være smaksforsterkere i så mye av det som selges? Er det ikke nok smak i naturlige råvarer? Joda, det er det, men smaksløst fyllstoff er så mye rimeligere, derfor får vi krydderblandinger hvor hovedingredienser er salt, sukker og smaksforsterkere.

Jeg vil at maten jeg spiser skal være mat. Jeg forstår at noen produkter må ha konserveringsmidler, men det er så mye annet som blir tilsatt som ikke er nødvendig for annet enn produsentens inntekt. Et panel i Belgia skal ikke være nødvendig for å fortelle oss hva vi kan spise, vi trenger ingen diskusjoner om stoffers påvirkning på kroppen viss ikke produktene tilsettes disse stoffene.

Matvareindustrien kjører på akkurat som de ønsker. Rimeligere er bedre, uansett innhold. Folk blir feilernært til tross for skyhøyt kaloriinntak. Det er ikke meninga at mannen i gata skal måtte spesialutdanne seg for å lese innholdet av maten han spiser.

Mer informasjon om råvarer, renere produkter og naturlige råvarer til folket.